dinsdag 6 september 2011

RIJBEWIJS E.......

Al in een eerder stadium hadden we besloten om de Jeep aankomende winter te verkopen, danwel in te ruilen. Het ideaalbeeld is toch wel een auto met een trekhaak erop en een eigen (paarden)trailer te kopen zodat we niet meer afhankelijk zijn om met de vrachtwagen van de manege mee te gaan naar concoursen maar gewoon ons eigen plan te kunnen trekken.

Veel mitsen en maren op de weg, althans op de trailerweg want ik heb geen E-rijbewijs en dus zit je te hannessen met wat mag wel en wat mag niet aan gewicht op alleen een B-rijbewijs. Er zijn mogelijkheden maar het is allemaal razend ingewikkeld dus ik zal jullie de Franse regelgeving besparen. We schoven het nog allemaal wat vooruit want de Jeep is nog ok en het is nog geen winter.

Koffiedrinkend bij vriendin José hoorde ik dat zij hun auto gingen inleveren na 3 jaar lease. Nu heb ik deze auto altijd helemaal gaaf gevonden en was ik al aan het kijken voor ook zo eentje (Nissan Pathfinder Ultimate). Patrick (José's man) had al een andere auto gekocht (Jeep ! haha) en dus gaat deze eruit. Ik verslikte me bijkans in de koffie en meteen ging ik in de 'active-mode'.

Ik had een paar dagen want Patrick moest voor een bepaalde tijd zeggen of hij hem overnam of niet (en heeft zelfs al gezegd dat hij hem niet overneemt). De daaropvolgende dagen veel op internet doorgebracht. Prijzen van soortgelijke auto's vergeleken en natuurlijk dé hamvraag : kan er een trailer achter die volstaat met rijbewijs B.
Tijdens een feestje op zaterdagavond waar ik het onderwerp bij de Franse kenners ter sprake bracht, kwam het teleurstellende bericht dat dat niet ging lukken. Het maximale draaggewicht van de Pathfinder is zo zwaar (2880 kg, en daar kijkt men naar, niet hoe zwaar de auto bij controle op dat moment daadwerkelijk is) dat je onmogelijk met een volle trailer onder de 3500 kg blijft. Wat een teleurstelling. Langzaam reed de Pathfinder uit mijn dromen......(aiai, dat klinkt wel héél dramatisch, maar het staat wel heel literair :)).

Kijkend naar wat dan de mogelijkheden waren, kwamen we uit bij normale personenwagens of kleine suv-tjes. Het was wikken en wegen. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat het toch wel bizar zou zijn om de keuze van je auto af te laten hangen door de trailer die je "af en toe" gebruikt omdat je normaalgesproken nooit zo'n auto had gekocht.

Dus wat rest ? Juist ! Rijbewijs E halen. Daar had ik natuurlijk al eerder aan gedacht maar.........in Frankrijk moet je dan ook het schriftelijk examen afleggen (dat je ook voor rijbewijs B aflegt) en mijn algemene kennis van Frans is ok maar dit soort details is toch echt andere koek. Nog een mogelijkheid is me in te schrijven in Nederland, mijn Franse rijbewijs om te wisselen voor Nederlandse, rijexamen doen in Nederland en met rijbewijs B/E weer uitschrijven in Nederland en lekker hier gaan rijden. Nogal omslachtig en het is de vraag of het lukt, want ook in Nederland zijn ze niet gek en zijn er weer allerlei regels waaraan je voldaan moet hebben (zoals bijv. dat je minimaal 180 dagen voorafgaand aan het verkrijgen van je rijbewijs in Nederland moet zijn ingeschreven anders MAG de Gemeente verstrekking van het rijbewijs weigeren).
Dat soort gedoe zit je natuurlijk ook helemaal niet op te wachten en dus........ben ik sinds gisteren zeer fanatiek aan het oefenen geslagen (op internet zijn allerlei oefentests beschikbaar) om me toch maar te gaan voorbereiden voor het Franse schriftelijke examen.

Het wordt dus een intensief najaar :)
Ik ben nu dus ook druk naar trailers aan het kijken, Rene heeft immers zijn E-rijbewijs dus die is dan de komende tijd dan maar onze chauffeur :).
En die Pathfinder ? Die gaan we dus in principe kopen als het lukt. Nu nog maar even fingers crossed of daar geen beren meer op de weg zitten. Binnen een paar dagen weten we hopelijk meer.

6 opmerkingen:

duijsensfamily zei

Ken het probleem!
Een aantal jaren ook voorgestaan, gelukkig heeft Erik toen zijn E-rijbewijs gehaald en konden we een mooie eigen trailer kopen en inderdaad, dat is een grote stap naar de vrijheid!
Andere optie zou zijn, dat hebben vriendinnen gedaan die ook geen e-rijbewijs hadden, is een klein vrachtwagentje kopen dat je mag rijden met je B-rijbewijs. Voordeel van dat super leuke ding was dat je er 3 paarden in kwijt kunt, je spullen en bij de wedstrijd zelf zit je er zelf nog lekker droog voor of in plus je kunt er ook nog eens een nachtje in slapen bij een meerdaagse wedstrijd of uitje met je paard.
Maar het blijft gedoe zo'n rijbewijs, ik hik er hier ook nog tegen aan.....
Succes en binnenkort zien we dan een mooie foto van jou in de Pathfinder en de nieuwe trailer!!!

Familie Smits zei

In Nederland was het geen enkel probleem geweest. Daar hoef je alleen maar praktijkexamen te doen. Het kleine vrachtwagentje is natuurlijk mijn favoriet. Ik leen hem wel eens van een paardenvriendin hier. Helaas beginnen ze bij Euro 38.000,= hier (max 2 paarden en 3 personen wat dus ook niet werkt want we zijn met 4) dus we moeten sowieso naar hogere klasse en tweedehands zijn ze nauwelijks te krijgen of er staat ruim 130.000 km op de teller. Dat prijsverschil met een gewone trailer is dan wel erg groot.... Gewoon maar door de zure appel heenbijten dus, ach en goed voor mijn Frans. Ik heb er eerlijkgezegd wel zin in !

Simone zei

Weer genoten van je blog..hahaha wat een gedoe zeg, petje af als je slaagt voor je examen! Regelgeving in NL zitten inderdaad haken en ogen aan. Mijn Engelse baas wilde haar rijbewijs inwisselen voor een NL rijbewijs (ook incl. cat. E) maar die is wel tig keer van het kastje naar de muur gestuurd. Uiteindelijk is alles goed gekomen maar geduld was een schone zaak ;-)

jolanda zei

gaat helemaal goedkomen .. ik heb er alle vertrouwen in dat jij binnen de kortste keren dat rijbewijs op zak hebt. En die pathfinder; helemaal topppie!

Daisy Peters zei

Jeetje Wen je begint wel weer ergens aan zeg. Succes met het studeren maar jou kennende zal het wel goed komen :-). In de tussen tijd een leuke pet en net colbertje kopen voor de chauffeur ha, ha,....

anouk zei

nou zo zie je maar weer wat een onverwachte koffie allemaal niet te weeg brengt hahaha! Leuke blog weer, ga nu de rest even bijlezen xxx