zaterdag 2 januari 2010

OLIEBOLLEN

Met het naderen van de laatste dag van het jaar, kreeg ik ineens de geest ! Oliebollen moesten er gebakken worden. Ik was namelijk volkomen vergeten om te vragen of Daisy & Sander oliebollen wilde meenemen en dat vond ik ongelofelijk stom van mezelf. Oliebollen vinden wij namelijk érg lekker.....
En dus werd er op internet een recept gezocht van oliebollen en de diverse ingrediënten aangeschaft. Vol goede moed ging ik op vrijdag om 18.00 uur van start.....Ik hou wel van een deadline..
Je hoeft er niet voor gestudeerd te hebben dus het beslag was al gauw klaar. Verdeeld over 2 bakken, 1 met flink veel - & 1 zonder rozijnen, werden ze met de welbekende natte theedoek eroverheen gedrapeerd, op een warme plaats neergezet. Rijzen maar, zou ik zeggen.
Na een uurtje werden de mouwen opgestroopt en kon het echte werk beginnen. De frituurpan met brandschone olie stond klaar voor het daadwerkelijke bakken.
De theedoek ging van de bakken en tot mijn onaangename verrassing trof ik het beslag in precies dezelfde staat aan als waar ik het had neergezet. Het was nog niet 1/10 millimeter gerezen.....
Sndvrr......wat balen zeg ! Hád ik ook een keer de bakgeest, ging het mis.
Snel werd internet weer geraadpleegd. Nu niet met de zoekopdracht "oliebollenrecept" maar "oliebollen beslag wil niet rijzen". Ik leerde dat de ingrediënten of te warm of te koud waren geweest en dat een noodgreep zou zijn om het een half uur in een uitgezette oven van 50 Graden neer te zetten. Dát zou de oplossing zijn. De oven werd naar 50 graden gebracht en weer uitgezet. Twee grote bakken passen niet tegelijk in de oven en dus werd alle beslag samengevoegd. Dan maar alle oliebollen met hier een daar een rozijn. In dit stadium (het was inmiddels halverwege oudejaarsavond) móesten er compromissen gesloten worden. Na een half uurtje ging het wekkertje weer en opende ik de ovendeur. Nee hoor, nog niks. Godsamme.......die oliebollen móesten er komen ! Nog een keer op google kijken. Wat zouden er nog meer voor oplossingen geboden worden..... Een nieuw zakje gist erdoorheen en daarna weer in die warme afgekoelde oven. Klonk logisch, ik had er nog steeds alle vertrouwen in !

Een klein uurtje later ging de ovendeur weer open en trok ik vol verwachting de schaal eruit......nog steed hé le maal niks gebeurd. Zwaar pissig begreep ik dat dit het einde van het oliebollenavontuur was. Nog nooit leken op dat moment die onbereikbare oliebollen zo lekker te smaken maar aan ons was het dit jaar niet besteed. De reclame met de welbekende man van de Albert Heijn die kwam vertellen dat een zak oliebollen maar 1 Euro kostte, werd door de andere leden van het gezin het korte resterende deel van de avond, heel verstandig snel weggezapt.

Nu al staat in de agenda dat René op een van de regelmatige Nederlandtrips maar een paar pakken Koopmans Oliebollenmix moet meenemen. Who needs oudennieuw. Wij gaan gewoon ons eigen midden in de maand oliebollenfeestje maken.

Happy 2010 allemaal ! En als ik de meelezers maar nooitinhetgastenboekschrijvers een kleine hint mag geven voor een goed voornemen...... Schrijf een keertje iets in het gastenboek of reageer onder het bericht. Jullie realiseren je niet half hoe ontzettend leuk het voor ons is om te zien dat mensen meelezen. Dat is nou écht een voorbeeld van een kleine moeite, heel groot plezier !

14 opmerkingen:

duijsensfamily zei

Laat ik het goede voorbeeld geven en een berichtje achter laten.
Maar goed, als collega-blogger weet ik hoe het is als geen hond wat schrijft! Dus ik kijk trouw elke dag, meerdere keren en laat altijd, hoe onbenullig ook, een berichtje achter. Dan weet de schrijver dat er tenminste ÉÉNTJE leest.
Jouw oliebollenverhaal was weer smakelijk om te lezen! Geweldig. Nu ben ik wel iemand die graag en veel bakt, maar aan oliebollen waag ik me niet. Waarom ook, sinds september staat de kraam met oliebollen in het dorp. Dus waarom zou ik een uur in de wind naar vet gaan ruiken als die mevrouw van de kraam dat al voor me doet.
Voor het nieuwe jaar niks dan goeds en veel blogplezier!!
Als niemand lees en schrijft, wij echte bloggers doen dat wel.

Veel liefs,
Claudia

PETER, JOLANDA, CHANTAL EN ROBIN zei

Natuurlijk laat ik een berichtje achter; ik krijg zo langzamerhand het idee dat wij de enigen zijn die elkaars blog lezen want ook ik krijg weinig respons.

Nou ja dan doen we het maar voor elkaar... ik vind het nog steeds hartstikke leuk om elke keer de verhalen te lezen van iedereen.

Grappig verhaal; maar ik zou toch goed de pest in hebben eerlijk gezegd. Als ik dan eindelijk een poging waag en het mislukt weer voor de zoveelste keer dan wordt je toch niet goed ervan .. hahaha
Maar nu je het over oliebollen hebt gehad kan ik aan niets anders meer denken en zit ik er toch hard over te denken om ook maar een poging te wagen.

Ik hou je op de hoogte
Jolanda

Saskia zei

En ik reageer natuurlijk ook. Bij mij reageert er, behalve jullie, ook bijna nooit een hond. Er zijn van die dagen dat ik er maar helemaal mee op wil houden. Maar ik vind het gewoon zelf leuk om het later terug te lezen, dus daarom houd ik nog maar even vol.

Heb je dat ongerezen beslag niet in de olie gegooid? Ik zou dat toch altijd, waarschijnlijk tegen beter weten in, geprobeerd hebben. Jammer dat het niet gelukt is.

groetjes uit een warm (vandaag +26 graden celcius, jaja) San Diego.

Anoniem zei

Hallo Familie,
Ik begrijp de hint!!! :-)

je staat bij mij in mijn favoriten lijst, waardoor ik van tijd tot tijd even langship op je blog. Tis natuurlijk leuk om te lezen hoe het jullie daar vergaat. Zelfs een beetje jaloers lees ik hoe mooi jullie wonen, en dat jullie de stap hebben durven nemen.

Ik had trouwens toch maar een beetje beslag in de olie gemikt, om te kijken hoe ze eruit kwamen.
Heb zelf in de schuur staan bakken, met mix die kant en klaar was, en zelfs niet hoefde te rijzen, vond het niet het ulitme oliebolbak gevoel, maar al de mixen waren uitverkocht bij appie.

Ik wens jullie daar in de verre HAHA, heel veel gezondheid toe, maak wat van 2010, maar dat gaat vast lukken.

groetjes

De Lindeboompjes, uit maassluis.

ps, vandaag gaat de training weer beginnen van de honkbal.

Christine zei

uHey !
Ik heb de hint ook ter harte genomen !
Wens jullie veel geluk in 2010, en die oliebollen kom ik volgend jaar wel met je bakken !
--Christine

Familie Smits zei

Echt helemaal leuk !! Mijn 3 vaste blogvriendinnen had ik natuurlijk verwacht en er zijn natuurlijk wel meer vrienden en vriendinnen die met enige regelmaat een berichtje achterlaten maar nu weer berichten van Christine en de Lindeboompjes, dat is gewoon écht ZO leuk !! Het zijn vaak de meest eenvoudige dingen die een mens vrolijk kunnen maken !!

Vandaag weer behangen, morgen verven dus nu alweer stof voor de volgende blog.....

Christine zei

Maar goed dat je zo veel ruimte hebt om te verven en te behangen !
Bij ons gaan ze volgende week EINDELIJK beginnen met de bouw van het huis ! Is natuurlijk nooit op tijd klaar, maar dat probleem lossen we in september wel op, hoop ik !
Kijk uit naar je verslag !
--Christine

Daisy Peters zei

Nou ik snap de hint hoor ;-) !!!
Jammer van de oliebollen maar idd je kan ze het hele jaar door eten toch. Er zijn ook mensen die gaan BBQ-en op 1ste kerstdag.

Peter zei

Heel veel mensen maken goede voornemens in deze periode van het jaar. 'Stoppen met roken, aantal kilo afvallen, meer sporten, meer genieten' etc. etc.

Het beste voornemen is echter heel simpel. Voeg deze blog toe aan je favorieten en laat minstens 1x per maand een berichtje achter. Kleine moeite, groot plezier.

Een gelukkig, gezond, liefdevol en spetterend 2010!

Monique zei

Hoi Wendy + family!
Samen met Lis dit keer lekker je blog bekeken. Vooral vanwege de paarden moet ik eerlijk bekennen. O wat zou ze graag ook..... maar goed bij ons zitten daar toch wel wat voorwaarden aan vast voordat we dat kunnen realiseren. Bovendien... als zij iets dergelijks wil en ik heb nog 3 jongens die een hobby gaan krijgen met dezelfde kosten weet ik waarvoor ik kan blijven werken ;-).....

Maar goed! Op mij kan je blijven rekenen hoor! Ik zal zo hier en daar wat achterlaten en jij nog bedankt voor je berichtje op Hyves!

Een heel GEZOND en GELUKKIG 2010 voor jullie!!

Monique

PS: Lis vind je paard ERG mooi! en de naam erg leuk.

Anoniem zei

Hey Wen,

Nou, hier dan mijn eerste reactie op je blog: ik lees 'em altijd trouw hoor, erg leuk en herkenbaar...Enneh, laat ik nou hier nog een of twee pakken olliebollenmix hebben staan, doe ik niets mee (niet goed voor mijn overtollige zwangerschapskilo's) dus ik breng ze voor je mee zondag!
Tot dan, X Jose

duijsensfamily zei

uhm die oliebollen zijn nu wel op, we snakken naar een ander verhaaltje!!!

Simone zei

hahaha ik liep een beetje achter op je blog dus lees net pas je oliebollen misere...wat een domper maar ja, kan jou het schelen..wat je zegt dan eet je die dingen toch gewoon later in de maand! Ze blijven lekker !!!

Anoniem zei

Hey Wendy

Gister beloofd dat ik weer zou lezen! En voila hier ben ik.... Wat een verhaal, hahaha, en natuurlijk ook geen vuurwerk.....tja dat is dan toch een beetje anders...ik hoop dat je inmiddels je oliebol hebt gegeten.

liefs Henne