vrijdag 3 april 2009

KLEINE STAPPEN

"Iedere dag gaat het een stukje beter" houd ik de kinderen voor als we het over het spreken/begrijpen van Frans hebben of over het maken van nieuwe vrienden. Die vooruitgang merk je natuurlijk niet dagelijks maar soms is daar ineens een moment waarop je je realiseert dat weer een stap is gezet.

Gisteren was zo'n dag. Madison kwam thuis met een uitnodiging voor een Frans kinderfeestje. Hoewel ze vrolijk naar school gaat en vrolijk uit school komt, is het voor haar nog steeds erg moeilijk om contact te maken aangezien de taal nog een probleem is. Sommige kinderen zullen gewoon in hun eigen taal blijven praten als ze het niet begrijpen. Madison slaat dicht en zegt geen boe of bah meer.
Voor mij is het dan ook moeilijk in te schatten hoe het communiceren op school gaat.
Een uitnodiging van een Frans klasgenootje is wat mij betreft dan ook een teken dat het goed gaat !

Geoffrey heeft gisteren voor het eerst de stap gewaagd om met Franse en Portugese buurkinderen te voetballen. Hoewel ook hier de taal weer moeilijk is, zag ik, stiekem uit het raam glurend, dat hij het na een poosje prima naar zijn zin had. Toen de buurmeisjes ook nog bij ons op de trampoline 'mochten', was het feest helemaal compleet. Ik zag vervolgens een heel tevreden kind met een dikke blos op zijn wangen.

Om 22.30 uur kwam hij uit zijn bed. "Ik ben je nog wat vergeten te geven" zei hij en toverde zijn rapport naar boven uit zijn tas. Wat een verrassing. Een hartstikke goed rapport met mooie woorden dat hij zich heel snel heeft aangepast en is opgenomen in de klas. Lovende woorden voor het begrijpen van de Franse taal en een dik succes gewenst in het verder ontwikkelen van het Frans.

Dat zijn van die momenten dat je denkt: Het gaat helemaal goedkomen !
Niet dat we daar ooit aan twijfelen maar het is wel erg fijn om het af en toe ook concreet bevestigd te zien.

Met de buurman, altijd verlegen om een appeltje, werd al heel snel vrienden gemaakt

2 opmerkingen:

PETER, JOLANDA, CHANTAL EN ROBIN zei

Dat is geweldig; Ik weet precies wat je bedoelt en voelt. Onze oudste dochter (12 toen we hier naartoe gingen) heeft het niet altijd makkelijk gehad en ik heb me dan ook vaak afgevraagd of we het wel goed hadden gedaan. Maar dan soms is er ineens zo'n klein dingetje dat je weet; ja hoor het komt helemaal goed.

Top om te horen dat hij een mooi rapport had; dat zijn ook altijd leuke dingen.

En jij? Gaat het met jou helemaal goedkomen? Zit jij lekker in je vel en weet je dat je de goede keuze hebt gemaakt?

Tot horens
Jolanda

Claudia zei

Ik denk te weten dat het goed gaat me je kinderen is zeker één van de grootste winstpunten. Want als dat niet zo is kan dat toch voor slapeloze nachten zorgen. Nu kun jij je een beetje meer op je eigen welzijn richten en zorgen dat je misschien voor jezelf net zulke pluspunten haalt.
Heerlijk toch om zo het weekend in te gaan.
Gr. Claudia