vrijdag 17 april 2009

KOFFIETIJD

Het huis is steeds meer 'af', de kinderen draaien lekker op school, René heeft het zeer goed naar zijn zin op het werk en we zijn inmiddels gewend aan zijn nieuwe werkuren, ik heb 2 keer per week mijn Franse les. Kortom, alles staat hier na 4 maanden inmiddels goed op de rit.

Tijd om mijn wereldje weer iets groter te gaan maken.
Aangezien in mijn overtuiging een berg nooit naar iemand toe kan komen, ben ik hier zelf maar eens begonnen met een poging om wat nieuwe mensen te leren kennen.
Ik heb inmiddels begrepen dat veel contacten opgedaan worden bij de Internationale School of bij de Nederlandse les in Genève.
Wij hebben echter gekozen voor lokaal onderwijs omdat we hier niet tijdelijk wonen en dus kom ik niet bij de Internationale School.

In het blad van de Nederlandsche Vereeniging te Genève e.o. heb ik een uitnodiging gezet voor een koffie-ochtend bij mij thuis op donderdag 7 mei. De eerste reacties zijn al binnen en dat is altijd leuk. Niet dat ik verwacht dat er een enorme schare aan mensen langskomt, maar het is wel prettig om in ieder geval respons te krijgen.
Toen we in Amerika en ook in Luxemburg woonden waren de voorzieningen in de vorm van clubjes etc, voor 'moeders met kleine (niet schoolgaande) kinderen' erg goed. Je kon je overal aansluiten en er werd wekelijks afgesproken. Een leuke manier en ook een erg makkelijke manier om nieuwe mensen te leren kennen.

Nu de kinderen wat ouder zijn en naar school gaan, zit je toch weer in een andere doelgroep. Ik ben benieuwd wat deze nieuwe "zoektocht" gaat opleveren. Ik ben helemaal geen sociaal dier die iedere dag mensen om zich heen moet hebben, integendeel zou ik bijna willen zeggen, maar ik ben wel benieuwd om eens te kijken of er ook in 'mijn' groep, mensen in de omgeving zitten, mensen die hier ook net begonnen zijn, die ook nog aan het stoeien zijn met de taal etc.
Daarnaast vind ik ook wel erg leuk om zo'n koffieochtend te 'hosten'. Toen we net in Maasland woonden hebben we ook een buurtkoffie georganiseerd om de buurt te leren kennen en dat was erg geslaagd.

Ook zit ik bij de Nederlandse Vereniging (NVG) in een Werkgroep Nieuwkomers. De NVG wil meer gaan doen aan de begeleiding/opvang van nieuwkomers in de regio en ik vind het dan ook erg leuk om mijn steentje daaraan bij te dragen. Het is in deze regio natuurlijk allemaal iets complexer omdat je met 2 landen en dus ook verschillende regelgeving te maken hebt. Voor mensen die in Zwitserland gaan wonen, gelden andere regels dan mensen die zich net over de grens in Frankrijk vestigen. Kortom, er is weer werk aan de winkel ! Leuk, want lang stilzitten is niet aan mij besteed...

4 opmerkingen:

Claudia zei

Leuk initiatief!
Je houdt er vast altijd wel één leuk contact aan over!
Ben benieuwd hoe het zal gaan.
Fijne zondag,
Gr. Claudia

PETER, JOLANDA, CHANTAL EN ROBIN zei

Ha wat grappig en wat een leuk initiatief! Een koffieochtend bij je thuis.
Dus je weet al dat er wat nederlandse mensen in de buurt wonen? Komen er dus alleen nederlandse mensen?

Ja altijd bezig zijn; ik ken het! Ik zit eigenlijk ook nooit stil; altijd is er wel wat te doen.

En het is altijd leuk om nieuwe mensen te leren kennen. Ik ben ook niet iemand die constant mensen om zich heen wil hebben (integendeel) maar het is wel prettig om contacten te hebben en dan volgen daar altijd wel weer leuke dingen uit.

Hebben jullie nog vakantieplannen en hoe zit het met de foto's van de tuin? Ik wil graag de buitenkant van jullie huis zien.
Ik was vreselijk jaloers toen ik las dat jullie lavendel planten hadden. Ze zijn hier heel moeilijk te krijgen. Ik ben zeker geen mens met groene handen of iemand die veel tijd in de tuin wil doorbrengen maar lavendel is mijn lievelingsplant en ik ben van plan om dit jaar op zoek te gaan waar ik ze kan krijgen hier.

Fijn weekend,
xox
Jolanda

Familie Smits zei

Vooralsnog heb ik alleen Nederlandse mensen uitgenodigd, althans de oproep is in het blad van de Ned. Ver. geplaatst. Er woont een grote Nederlandse gemeenschap in de regio Genève/Lausanne, waaronder ook veel studenten overigens.
Er is ook een grote Engelstalige gemeenschap met allemaal clubs (American Women's Club etc) maar ik beperk me maar even tot dit. Vind het gewoon leuk om te doen.

Tuin(pad)foto's had ik geplaatst bij het eerdere stuk. Ik ben nog aan het sorteren maar zal er morgen nog meer bijplaatsen.

We hebben geen vakantieplannen voor dit jaar. De kinderen willen natuurlijk erg graag naar Nederland en die gaan dan ook 3 weken. Ik breng ze en blijf daar een aantal dagen. René en ik gaan ze samen weer halen en dan blijven we weer een aantal dagen. Verder gaan we dan aansluitend hier "in de omgeving" nog 2 weken vakantie vieren.

Echt bloemen staan er nog niet in de tuin. Ik wil nog even ijsheiligen afwachten voordat alles weer in 1 nacht doodvriest. Maar de bloesemboompjes zijn goed aan het uitlopen.

PETER, JOLANDA, CHANTAL EN ROBIN zei

wow dat pad ziet er prachtig uit; al was het niet zoo slecht "ervoor".
Leuk die steentjes; zo te zien wonen jullie echt prachtig daar!
Lekker ruim ...
Ik hou de site in de gaten voor meer foto's :-)
tot gauw
Jolanda